dimecres, 22 d’abril del 2015

DINAR DE LA MARATO DE TV3 A CAN FONT, ORGANITZAT PEL CASAL DEL JUBILAT

Tot va començar el dia que la presidenta del casal del jubilat Sra. Claudia Palomo i el vicepresident Sr. Joan Poch, van venir a casa meva, per tal de convidar-me a fer la xerrada del tema de la Marató 2014: Les malalties del cor . 

Les malalties del cor, enteses com els trastorns que afecten l’òrgan principal de l’aparell circulatori, van causar durant el 2011 la mort de 13.000 persones a Catalunya. Dins d’aquest grup de malalties, les cardiopaties isquèmiques – l’infart i l’angina de pit – són les que més morts provoquen, en molts casos de manera sobtada, i representen la primera causa d’insuficiència cardíaca i de pèrdua de qualitat de vida dels pacients.
Amb la  seva cordialitat amb van convencer i asseguts al menjador de casa els vaig dir que sí, donat que  arrel de la meva jubilació tinc temps.
Rapidament em vaig posar a preparar el tema motiu de la Marató 2014. Vaig demanar ajuda a la cardioleg Dra. Georgia Sarquella Brugada de Sant Joan de Deu, que l'havia conegut els anys que havia fet guardies al CAP BESALU i també ella m'havia fet una baixa meva, d'un accident a la neu fa molts anys. Deixant un grat record entre els pacients i companys del nostre Consultori Local de Cornella del Terri



Arribat el dia de la Marató, jo no sabia qui em presentava, ho tenien ben guardat. Misteri fins minuts abans de començar ; quan vaig veure pujar a l'escenari a la Dra. Ester Oliva, em vaig endur una gratissima alegria, es per mi una gran metgessa i millor persona. La Dra. Oliva esta fent l'especialitat en radioteràpia a l'Hospital Trueta de Girona. El temps que va pasar al meu costat va ser una exel.lent companya, mai tenia pressa per acabar, ho compartiem tot fins i tot els domicilis i en general les tasques de coordinació amb la treballadora social i la psicoleg. Necesitaria molt d'espai per explicar-vos el seu curriculum. Es un honor tenir a Cornellà del Terri un esplet tant complet de metges  fills del poble.
M'abelleix moltissim posar el text que ella va escriure sobre la meva persona :


Hola, bon migdia. Gràcies per haver-me convidat a fer aquesta presentació. Als alcaldes de Cornellà del Terri i Palol de Revardit els senyors Salvador Coll i Jordi Xargay, al regidor de salut el Dr. Josep Maria Pla, la presidenta del Casal de Jubilats la senyora Clàudia Palomo, als membres de la junta i tots els socis que ens acompanyeu en aquesta trobada per col·laborar amb la Marató. I disposats a adquirir molta més informació gràcies a l’exposició que ens farà el Dr. Capdevila.



Tot i que el ponent d’aquesta xerrada no necessita presentació, ja que tots el coneixem sobradament, al haver estat el nostre metge durant més de vint anys.


El Doctor Josep Capdevila i Vila va néixer el 18 de Novembre de 1949 en petit poble de la comarca de l’Urgell, Llorens de Rocafort o altrament conegut com a Llorens de Vallbona per la proximitat amb el monestir de Vallbona de les Monges. Un poble molt bonic del que ens va descobrint les relíquies a través del seu blog d’internet. Va estudiar medicina a la Universitat Autònoma de Barcelona on es va llicenciar el 1981. I posteriorment es va especialitzar en Medicina Familiar i Comunitària i en Medicina del Treball.

Després d’un periple per varis pobles de la província de Girona: Angles, Bescano, les Planes d’Hostoles. I un cop aprovades les oposicions, ell i la seva muller, la Tere, es van instal·lar al nostre poble, convertint-se des del setembre del 1991 en el metge d’Assistència Pública Domiciliaria, el que es coneixia com a titular, dels municipis de Cornellà del Terri i Palol de Revardit. Plaça que ha ocupat, amb molt d’orgull, fins fa pocs dies.

Jo personalment fora dels quatre refredats i grips de rigor, he procurat visitar l’ambulatori tant poc com he pogut. Però és que el nostre metge no el pots trobar només al consultori, sinó que el pots saludar anant a comprar pa,  al sortir de missa, passejant el gos (l’Antuant) o veient com els seus fills, l’Oriol i en Lluís, porten l’abre del maig durant la festa major. Jo vaig tenir la sort, de poder ser una observadora, de primera línia, de la seva feina, quan vaig estar aprenent amb ell durant tres mesos. Us he de dir que va ser un privilegi, tant per mi com per les meves predecessores, l’Anna Bustins, la Montse Figueres i la Rosa Coll, poder realitzar aquestes petites pràctiques abans d’incorporar-me definitivament al món hospitalari, tant per l’equip que hi ha a l’ambulatori (la Maria, la Gemma, entre d’altres), com per tots els pacients que vàrem visitar.

Durant aquells mesos vàrem repassar el que comporta el jurament hipocràtic (que és el jurament que fan el metges en el moment de la graduació per a determina certes conductes per a poder exercir correctament la professió), vaig començar a fer anar el programa informàtic i el de les receptes electròniques. Però sobretot vaig aprendre a tractar amb els pacients i els seus familiars. A que hi ha visites que duren dos minuts i altres mitja hora. Que és important el que es diu, però sobretot el que no es diu, ja sigui per vergonya, per desconeixença o per no saber posar-li un nom. Que és important anar a visitar un pacient al domicili, quan aquest no es pot desplaçar, però encara és més imprescindible no rebutjar el got d’aigua que t’ofereix el cuidador/a i escoltar allò que et vulgui dir; tot i que tu ja només penses en el dinar que t’està esperant a casa.

Entrant en la matèria que avui ens ha reunit aquí. Tots sentim per les notícies dels diaris i la televisió, els grans avenços que fa la ciència en tots els àmbits, i també, es clar, en el de les malalties cardíaques (cateterismes, stents, by-pass, cèl·lules mare, etc). Però com en tantes altres patologies, el treball més important i transcendental és el de la prevenció i el del control dels pacients de risc que es fa des dels CAPS. Mirant tensions, auscultant i fent electrocardiogrames. I és que no us podeu arribar a imaginar les hores que ens vàrem arribar a passar llegint els electrocardiogrames, calcul·lant tots els paràmetres necessaris per a poder determinar si hi ha una hipertròfia de la paret, detectant les arrítmies o calculant el risc d’infart segons el Regicor. I és que un metge no pot deixar mai d’estudiar ni d’aprendre noves tècniques ja sigui fer un taponament nasal o posar una sonda nasogàstrica. Mai se sap quan un dels teus pacients ho necessitarà.   

Així doncs aquí us deixo amb el Doctor Capdevila per a que ens il·lustri a tots sobre les malalties del cor i com prevenir-les.
 
Salut i bona festa a tothom.
Doctor Capdevila li cedeixo la paraula. 

No cal dir que tot el que va dir la Dra. Ester Oliva em va arribar a l'ànima i li agraeixo en lo que val. Jo sí que puc dir que la seva estada va ser profitosa per tots, principalment per jo mateix, perquè tenir 8 hores al dia una jove metgesa acabada de sortir de la facultat de medicina i amb molt bones notes es una sort; puc dir sense cap mena de vergonya que vaig apendre molt d'ella, sap molta medicina i està enamorada de la seva professió, plena d'il.lusió i amb una empatia que la fa molt propera al qui pateix. Em consola tenir una metgesa tant estudiosa al nostre poble. Aviat serà Especilista en Radioteàpia. Per molts anys .


Be, jo si que no els reproduiré la meva xerrada que ja la va escoltar tothom, però si que felicito a totes les persones pel seu interès en aprendre sobre les malalties del Cor que tard o d'hora ens afecten a tots. He de donar les gràcies per la seva col.laboracio al Dr. Joan Pla Bartrina per les seves dots pedàgogiques a l'hora de passar per les taules a explicar com funciona un cateter controlat a distància, quan es belluga per les arteries coronàries i entre les vàlvules del cor. També va ser alliçonador ensenyar en una maqueta les diferents etaqpes en que evoluciona una arteriosclerosis, o sigui com es van taponant de colesterol els vasos sanguiinis.
Després de dinar he de dir que la Presidenta del Casal del Jubilat Sra. Claudia Palomo em va dedicar unes boniques paraules d'agraïment i que van ser molt entranyables per la meva persona. També em nom de tots em va fer un obsequi, que vaig agraÏr moltissim.
Tot seguit el Sr. Alcalde Salvador Coll em va fer un llarg parlament glosant els anys que he estat el metge del poble i com treballava durant aquets 23 anys. També em va fer a mà un escrit aprobat pel Ple de l'Ajuntament de Cornellà del Terri i signat per l'Alcalde i el Secretari Municipal i que tot seguit reprodueixo.


Molt agraït pel contingut del present certificat i pel parlament de l'Alcalde i de tot el Consistori de Cornellà del Terri i gràcies a tot el poble de Cornellà del Terri pel carinyo i estimació durant tants anys.



Molt agraït a tothom per tanta consideració.
Una forta abraçada.

Pep 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada