Codonyer florit, al tros del Perdigó, terme municipal de Vallbona de les Monges. |
Flors com el timó, l'argelaga groga, etc..... pel més abril al terme municipal de Vallbona de les Monges. |
En primer lloc, val a dir que jo sempre he compartit aquest sensació d’injustícia per Moisès i el seu germà. Per què el petit dubte de picar dos cops la pedra mereix un càstig tan potent?
Quan he llegit l’escrit m’he recordat del salm 94: ...no enduriu els cors com a Meribà, com el dia de Massà en el desert, quan van posar-me a prova els vostres pares, i em temptaren, tot i haver vist les meves obres. Disgustat durant quaranta anys, vaig dir d’aquella generació: Es un poble de cor esgarriat, que desconeix els meus camins. Per això, indignat, vaig jurar: no entraran al meu lloc de repòs”.
Després he rellegit el text de Nombres. Home, potser el Senyor tenia raó d’empipar-se: el poble d’Israel, tot just sortits d’Egipte només fan que queixar-se: que si amb el mannà no n’hi ha prou, que volen carn, que enyoren les menges d’Egipte... rebel·lió rere rebel·lió, el vedell d’or al peu de l’Horeb, etc...
Quan passà el fet al que ens referim -la petició d’aigua- si llegim acuradament el text bíblic, Moisès no acompleix ben bé les ordres del Senyor. Aquest havia dit que reunís l’assemblea del poble i després es dirigís a la roca dient-li que doni aigua. Moisès no fa ben bé això: reuneix el poble, els retreu que siguin rebels i després colpeja la roca. Potser el matís, a més de subtil, es important, i per això a continuació el Senyor retreu a Moisès i a Aaron una certa falta de confiança.
Tots sabem que l’antic testament no el podem prendre al peu de la lletra, no és estrictament històric, sinó que es fonamentalment simbòlic, amb la pretensió de transmetre i imprimir en el poble d’Israel uns determinats valors i actituds, i per això ens presenta un Déu exigent, que castiga les infidelitats, que no en deixa passar ni una. Del tot lo contrari al Déu que ens presenta el Crist: pare bo, acollidor i que perdona tan com calgui.
Quan es dona el fet al que ens referim -Meribà- el poble d’Israel es a Cadeix, no molt lluny de Jericó, i després d’haver recorregut tota la península del Sinaí. Des d’aquí però tornen enrere i baixen fins al golf d’Acabba per tornar a pujar cap al país dels edomites i dels moabites per arribar finalment a la terra promesa.
Tenint en compte que d’Egipte a Jerusalem, en aquella època, hi havia només una setmana de camí, els quaranta anys que triga el poble d’Israel a fer aquest camí, no son sinó el símbol d’un procés de purificació, de preparació, d’aprenentatge d’allò que el Senyor els demana i que al poble li costa d’assumir. L’esforç que exigeix arribar al lloc de la felicitat, al país que “regalima llet i mel”. Fins i tot els líders -Moisès i Aaron- arriben a tenir dubtes, ni que siguin petits o momentanis. Per això, perquè no estan preparats encara a Meribà, reculen en el desert, seguint aquest procés de purificació, que jo identifico amb el camí de perfeccionament que els cristians hem d’anar fent durant tota la vida per arribar al moment del descans, de la felicitat completa.
L’escrit del meu amic, em transmet una situació de profunda angoixa. D’angoixa per un Déu exigent, gairebé venjatiu.
Em sento lluny d’aquesta imatge de Déu; tinc més propera la de Pare bo, acollidor, comprensiu... que Jesús en presenta anomenant-lo “abbà” (papa) amb aquesta accepció tan propera i familiar. (Llegir Déu, el Pare, de Mn. Rovira Belloso (acs)).
I em refermo en aquesta creença en tants i tants fragments del nou testament, i voldria fer referència a la carta als Romans (Rm 15, 12-13) quan diu: “I encara, Isaïes diu: apareixerà el rebrot de Jessè, el qui s’ha d’alçar a governar les nacions, i les nacions posaran en ell l’esperança. Que el Déu de l’esperança ompli la vostra fe d’alegria i de pau perquè vesseu d’esperança gràcies a la força de l’Esperit Sant”.
Potser se’m podrà retreure que soc un “tranquil”, però crec fermament en el Déu de l’esperança.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada